McDonalds demonstrerar effektiv reklam

2010-02-04

Under min expedition in i amazonernas labyrinter upptäckte jag denna elegant gjorda reklam för Ingen big deal från Mcdonalds:

Även om den använder färre faktorer (avseende min metodik om reklam och marknadsföring under utveckling) än jag menar att man kan utan att störa är detta den bästa reklam jag sett gjord för detta kontext:

1. Den syns tydligt genom effektivt användande av färgen rött.

2. I reklamen används mappa mycket välgjort här i formen av navigation Det är mappa som är mycket tydlig och snabbt ger rätt svar. Notera hur navigationskomponenten direkt pekar på den gömda skatten d.v.s. hamburgaren.

3. Vi har confidence genom att reklamen berättar för oss att hamburgaren innehåller 100% nötkött. Texten som berättar detta markeras ut genom en skylt (saknar ännu faktor men ska givetvis också studeras) med vitbakgrund som bryter av mot den röda bakgrunden medan själva bokstäverna är röda.

4. Det vita mot rött är contra och gör som det är lagt att det är logiskt att gå vidare från hamburgaren efter att den första navigationen är löst.

5. Hamburgaren är mat och mat är för många stark bonus. Här handlar det dessutom om mat som i detta kontext elegant använder av salt, smakförstärkare, kryddor, kolhydrater och färgglada grönsaker på bilder för att höja upp i hjärnan till bonus bakomliggande.

6. Under hamburgaren anges ett tilltalande lågt pris. Vad kan vi köpa för 10 kr? Nästan ingenting men erbjuds vi mat potent i bonus till detta låga pris. Priset är stark bonus och gissningsvis ett verktyg McDonalds aldrig lär överge.

7. Hela hamburgaren liksom själva varumärket har memoria (väcker minnen). Ännu viktigare får vi den tyngre memoria från kontinuerlig bearbetning under hela livet (retro) för en stor del av befolkning med begreppet Cheeseburgare och det är associerat till tidigare bonus.

8. Varumärket och allt möjligt associerat till det är dessutom fama d.v.s. verkar ungefär på samma sätt som kändisar. Detta är väldigt tydligt av att associerat till det behandlas av media p.s.s. d.v.s. de kan positivt men särskilt negativt uppmärksammas på samma sätt.

9. Vi har just på den här reklamen dessutom absconditus d.v.s. vi har något dolt. I detta fall speglingen i glaset av omgivningen. Det medverkar till att göra det här till en effektivare form av marknadsföring jämfört med t.ex. planscher.

10. För att diskutera färger vidare och här peka på det mer osäkra är det intressant att notera att även om rött används för uppmärksamhet har loggan mycket gult. Samtidigt har gult en mycket tydlig del av den bonus maten visar upp via osten. Det tror jag medverkar till att McDonalds uppfattas lite vänligare och kanske barnvänligare särskilt av mödrar. Här är vi dock verkligen ute i mer osäkra spekulationer ändå om jag fick välja hur en hamburgare skulle fotograferas för reklam skulle jag åtminstone inte minska ytan osten täcker upp.

Sammanfattningsvis mycket imponerande reklam även om jag menar att man lätt kan lägga till ytterligare faktorer utan att det ökar risken för annonsblindhet eller stör ut de viktigare faktorerna.

1 kommentar:

Johan sa...

Jag tänkte tipsa sig om McDonalds senaste projekt 'Dreaming in Mono'. Dreaming in Mono passar inte in i de existerande mallarna, det är en blandning av många genrer och går ut på att McDonalds vill ge tillbaka till kunder genom att dramatisera roliga berättelser från sina kunder.

Det är skapat som en drama film, med skådespelare från hela Norden, sammanlagt blir de 7 delarna nästan 60 minuters speltid. Dreaming in Mono är även en tv-serie då det bland annat sänds på Kanal 6 varje lördag klockan 23:50 med start den 23 januari. Men det sänds även på flera plattformar än på TV, bland annat YouTube, Vimeo, TV kanalernas Play funktioner och MSN. Dagen innan avsnitten sänds läggs de upp för visning på Dreaming in Mono hubben. Här finns även alla redan visade avsnitten plus en mängd extramaterial exempelvis djupare beskrivningar av karaktärerna i dramat.

www.dreaminginmono.com

Skicka en kommentar