Enkelt nyttig sallad med 20 grönsaker på 110 sekunder

2010-06-12

Denna - en överlägset god - sallad tog ganska precis 1 minut och 55 sekunder att göra och det "hårt" räknat inklusive ta upp varorna ur papperspåsen.

Först lade jag ner gröna inlagda oliver fyllda med pimiento. Därefter blandas - och i varje steg från och med nu - en färdig fryst grönsaksblandning (Hemköps varumärke vilket är billigare här jämfört med de mer välkända runt fryst mat men tycks nyligen i samband med de utvalda prissänkningarna kanske prishöjts på utvalda egna varor där man tidigare låg lägre än mer välkända varor kanske fallet för deras haricovert, sköljmedel och tvättmedel). Genom att all annan mat är ej fryst tinas grönsakernas snabbt om de blandas noga i varje.

Lagom stora bitar brieost blandas i. Brieost är både god, prisvärd och åtminstone för mig lätt stämningshöjande mer än annan ost just nu. Den tillför kalcium, D-vitamin och fullvärdigt protein men också en del mättat fett.

För att ge måltiden en ännu högre andel protein tillsätts cirka 1/2 dl Zeta ekologiska blandade bönor eller vilken annan bönblandning eller utvald bönsort man gillar.

Kraftfull smak kräver att man pepprar ordentligt med grovmalen peppar för att en hälsosam lätt brännande uppiggande känsla. Färdiga salladskryddor tror jag färre män egentligen föredrar mer än ordentligt med peppar. Självklart tänker jag också vänta med att äta måltiden tills regnovädret slår till här i Uppsala så att jag kan äta den ute i kylan. Det kommer härda mig.

Det färdiga resultatet har vi nedan:

Mer om kost och fler recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar