Tonfisk Katalyst på 1 min med färdig sataysås, frysta bär & frukter, färsk svartpeppar och galangal

2010-06-18

Tonfisk Katalyst ville jag bli inspirerad av hippie-rörelsen efter att jag spelade Age of Aquarius och bildar dessutom tillsammans med marschmusiken från amerikanska inbördeskriget en vacker kontrast.

Fortfarande - för att utmana mig - lagar jag med kravet att aktiv tid undantag passiv tillagning (t.ex. ugnstid) inte får ta längre tid än två minuter och nu under sommaren blir det i de flesta fall mindre än två minuter totalt.

Inspirationen från hippierörelsen lät jag skapas genom att ge måltiden intensivare färger.

I övrigt är den samma som Tonfisk Efectos Especiales men med mer galangal, en aning chile och garam masala d.v.s. tonfisken och sataysåsen är köpt färdig.

Varför intensiva färger och mönster associeras till dem vet jag inte säkert men det verkar troligt att det är en påverkan av vissa tryptaminer och fenetylaminer (t.ex. psilocybin respektive LSD) som användes och påverkar aktiviteten i delar av hjärnan vilket bl.a. kan ge som effekt att färger, mönster m.m. framträder och att det gav en allmän visuell inspirationer i klädmode, design m.m.

Därför valde jag frysta frukter och bär (finns färdigt att köpa billigt på ICA och Hemköp) för att ge måltiden naturens färger - grönt, rött och gult.

Dessutom kryddande jag den förutom färsk galangal, färsk svartpeppar, färsk chili också Kockens Garam Masala och masala innehåll flera kemiskt till tryptaminerna besläktade ämnen men vilka i rimlig dosering av kryddorna helt saknar all påverkan utom på smakcellerna direkt i munnen. I princip gäller dock att allting som smakar direkt i munnen också "smakar" i hjärnan om ämnena når det också men omfattande enzymsystem och annan filtrering finns runt om i kroppen för att hindra de flesta i naturen förekommande ämnen som skulle kunna bli problematiska om de passerar in i hjärnan.

Mer om kost och fler recept på Pryltrend. En tidigare måltid med efectos especiales var min tonfisk intensiv i kryddning. Mer om den härligt färska svartpepparn och sött stimulerande galangal.

Katalyst är förändringen

När man ska fånga hippierörelsen i ett namn är katalyst riktigt för de bär själva ingenting mer än den alkemistiska epiteten att de vill förändra något de upplever är fel. Det går aldrig snabbt men katalysten när den klarar att hållas kontrollerad och inte går till överdrift initierar ibland förändringen.


Foto: Joe Mabel Licens: CC 3.0 by sa

Min känsla för det säger mig att det skett när de som koncept blivit en aning mainstream och inte längre uppfattas hotfullt. Det tar tid men är konceptet nytt behöver det få ta tid.

Katalyst kommer från grekiskans καταλύω:

καταλύω
I abolish, I break down
I stay (usually for one night)
(chemistry) I catalyse
(religious terminology) I eat a specific food during a religious celebration or fast

Från: καταλύω

Vad som idag avses i engelskan med catalyst:

(chemistry) A substance which increases the rate of a chemical reaction without being consumed in the process.
(automotive) A catalytic converter.
Someone or something that helps or encourages progress or change.

1 kommentar:

Forgman sa...

Bra och intressant inlägg! Gillar verkligen de färgstarka bilderna... och de är väl det som är meningen! :D

Skicka en kommentar