Tonfisk med Sataysås, härligt kryddade oliver, apelsin och chips på två minuter

2010-06-27

Tonfisken i sataysås är samma som jag lagade de tidigare recepten med i Tonfisk Katalyst på 1 min med färdig sataysås, frysta bär & frukter, färsk svartpeppar och galangal och Tonfisk Efectos Especiales på 1 min - I sataysås med grönsaker och färsk galangal och svartpeppar men jag har här apelsiner, oliver och chips till.

Det enda i detta recept som tar någon tid är oliverna. Dessa är billiga svarta inlagda i vinäger (eller jämförbart). Där häller jag först av cirka 1/2 av vätskan och kryddar direkt ner i burken med massor av grovmalen svartpeppar och några färska, lätt torkade eller torkade chilifrukter. Därefter pressar jag ner i burken men utan att krossa alla oliver utan endast för att få ner i chilifrukterna, peppar och en del luft tillsammans med de övre mer fördelade i vätskan. Slutligen häller jag på olivolja och skakar.

Detta förhöjer smaken men bör inte sparas särskilt länge. Risker med frukter, bär m.m. i olja är alltid att syrebristen kan få botulism (eller andra bakterier som gynnas av avsaknad av syre) att växa. Här när man skakar förs syre ner och oliverna är ihålliga och mycket av den syrliga vätskan som lättare binder syre finns men ändå är det ingenting man ska spara mer än ett par dagar i kylskåp därför att andelen växtmaterial (chilifrukter, oliver m.m.) är så högt om man inte i kontrollerad mängd tillsatt konserveringsmedel.

Mer om kost på pryltrend.

1 kommentar:

Forgman sa...

Ser mycket trevligt ut!

Skicka en kommentar