En förklaring av motivation i musik

2010-07-20

Motivation var den första faktor i musik som jag här på Pryltrend dokumenterade exempel på en fallstudie. Jag önskade få en direkt känsla av den från många exempel innan jag gjorde ett försök att införa den i min modell.

Det har nu skett i ett första steg där mekanismen har förklarats i två artiklar:

Musik skapar energi med förstärkta känslor
Djur trummar precis som människor

Dessa kommer på Nyfiken vital följas upp med ett par tre till rörande exakt samma mekanism förutom övriga arbetet med modellen. Det handlar bl.a. om en översikt rörande vad som är dokumenterat för trumman som musikinstrument rörande påverkande på människa i forskningsstudier samt i kultur och troligen i samma artikel en introduktion av trumman som modell av denna mekanism, en avslutande genomgång av både denna mekanism och trumman mycket mer entydigt samt slutligen de matematiska sambanden rörande direkt perceptiv påverkan (d.v.s. inverkan på hjärnans aktivitet och vågfunktioner snarare än rörande trumman som hanteras tidigare).

Uppföljande artiklar kommer dock inte direkt efter varandra i tiden utan troligen kommer de senare längre fram i år. Inte minst känner jag att ett system för att definiera formella syntaktiska språk för olika typer av språk ("trumma", ansiktsuttryck, färger, text o.s.v.) behövs. Det är inte nödvändigtvis särskilt svårt men det kan vara meningsfullt att hellre börja med färger därför att de är mycket trivialare.

Artiklar hörande till modellen och teorin i denna fas där den mer strikt formuleras hittas via:

Människans kreativitet och språk

I princip var idéen i detta steg att först göra det för kreativitet därför att där kan man lättare "approximera" mycket grov diverse saker för att få en helhet utan att vara annat än mycket mer konkret och exakt än nästan alla andra som försökt göra samma sak. Men sedan märkte jag när jag började sätta samman det att det mer och mer kändes som jag går på den stora röda frukten direkt istället parallellt d.v.s. en samlad entydig modell för människans språk inkluderade både populationer, kommunikation mellan populationer, mellan individer och direkt påverkan i hjärnan.

Jag kunde skriva en på alla sätt riktigt bra artikel endast hanterande kreativitet men det kändes ändå otillfredsställande. Det enda som gav en vacker känsla av belöning och tillfredsställelse när de var klara var när de dessutom placerade en entydig pusselbit på plats.

En del av minnesanteckningarna rörande musik hittas här och inkluderar de tidiga rörande motivation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar