S.O.S Brigade - Dam Dadi Doo

2010-09-16

När musik kompletterande uttrycks på detta sätt innebär givetvis reduktionen i visuell redundans en förstärkning av musikens rytm så länge figurerna rör sig till rytmen. Förenklingen innebär att:

  • Mycket av kroppsspråk och rörelse i rytm relativt mönster vi detekterar i vår normala värld är tydligt.
  • Ej till det relaterad information är givetvis mycket reducerad.
  • Den visuella "rörelse" eller "energi" som kan uttryckas på ytan är begränsad till dess storlek, hastighet, kontrast, ljusstyrka och nivå där ingenting förutom detta kan inverka givet att text inte är aktuellt och musik redan är gjord innan animationen.

Därmed upptar rörelser i rytm mer av vad som är tillgängligt och det ger en förstärkning av upplevelsen av rytmen. Det behöver inte alls innebära att en video med människor är mindre effektiv men den kan vara det och vilken påverkan distraherade ej relevant information har varierar också från den allmänna "brusnivån" i perceptionen där om den är hög det är mer troligt att irrelevant information förstärker befintligt brus.

Förstärkningen ges även av upprepningen där S.O.S finns för en mängd annan musik görande ungefär samma sak. Vi får därför i princip den vanliga varumärkesbyggande upprepningen där det lika lite här som för företag bäst är associerat med att något fysiskt uttrycks d.v.s. det görs bäst uteslutande i information (en annons är bättre än att någon knackar på din dörr och berättar det och en butik som ej uttrycker varumärkesbyggande i information gör det inte alls i den dimensionen även om kvalitet och service kan påverka uppfattning).

"If you feel the groove groove
The dummies have to move move
Can you feel the beat the beat the beat"

Vidare vid träning d.v.s. upprening av hela sekvensen (du lyssnar och ser på filmklippet många gånger) kommer påverkan mer när redundans är reducerad. Utan undantag därför att det är mer effektiv kodning. Däremot kan det givetvis vara mer reducerande i associerad kreativitet men upplevelsen av den faktiska meningsfulla informationen som överförs kommer alltid oavsett person vid upprepning förstärkas mer här. Av samma anledning är slagord mer effektiva i påverkan vid upprepning än något mer komplicerat att uppfatta som egentligen men via motivering och diverse annat kommer ner till samma enkla slutsats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar