Bokmärken i webbläsare: Förslag på ny metod

2010-10-01

Bokmärken i webbläsare har aldrig fungerat bra för mig. Jag har nyligen - kanske för en månad sedan börjat sortera dem i kategoriseringar - men de växer snabbt i antal.

Att bygga vidare på det konceptet d.v.s. införa under-kategorier har också nackdelar som vi kommer diskutera praktiskt och hur vi kan anta att det motsvarar hjärnans funktion. Dessutom kommer jag föreslå en bättre metod för att organisera dem.

Den nuvarande situationen ser vi nedan där hela problematiken framgår väldigt ofullständigt.

Kategorier har värde men bär sin egen undergång

Kategorier är vad som väldigt intuitivt att skapa bokmärken och dylikt ifrån. Dels därför att det är en ytterst vanlig metod i alla sammanhang.

Det finns mycket som pekar på att det går att uttrycka i vardagligt språk hur hjärnan organiserar liknande information i form av kategorier.Många studier där folk gör något praktiskt som mäts på tid, antal rätt o.s.v. tycks indikera likhet (mycket mindre entydiga än man kan tro dock där kanske förvirringen beror på en skillnad i vad vi i språk upplever naturligt och hur det översätts vidare).

Dessutom går det att göra effektiva representationer över hur information ska organiseras vilket talar för en likhet. Samtidigt har vi följande "paradox":

  • Vad som känns minst arbetsamt för dig är de minst effektiva graferna.
  • Det sätt du representerar kategorier på effektivt rörande informationen är blir snabbt mindre energieffektivt för dig.

D.v.s. har jag alla bokmärken i en lång lista bara i den ordning jag lagt till dem ser jag alla innan de blivit för många. Kategoriserar vi dem fungerar det bra i en nivå så länge man inte följer många ämnen som jag om man väljer orden bra.

Behöver vi organisera vidare börjar det dock bli problematisk. Vi glömmer lätt var vi egentligen lade till något. Vi är inte bibliotekarier som suttit och lärt sig ett färdigt egentligen ganska dåligt system för att organisera saker och väljer därför dåliga ord av och till eller placerar det lite olämpligt.

Nu behöver man leta runt när vad man hade önskat är att ha länken man behöver direkt synlig.

En vit yta och Mindre förbättringar

Anta nu att vi får en undersida som nu i Chrome. Helst skulle jag vilja att den öppnade sig ut över webbläsaren så att man inte hoppar bort. Jag kan önska öppna ett antal sidor på en gång. Dessutom kan jag ha många flikar öppna och tappa bort fliken jag var.

Av samma anledning om jag höger klickar och väljer öppna på en annan flik känns det olämpligt störande att Google Chrome flyttar mig över till den. Väljer jag öppna på en annan flik vill jag givetvis öppna fler länkar samtidigt.

Att se mer direkt

Nu har vi en stor vit yta. Låt oss först betrakta situationen där vi inte tidigare har några bokmärken. Antag vidare att dessa organiserar sig på effektivaste sätt över skärmen. I så fall kan vi ha alla bokmärken på en sida maximal tid.

I skärmdumpen ser vi att jag har massor av ledigt vitt utrymme till höger. Vidare om jag kommer ihåg rätt fick jag kategorier från start trots att jag saknade bokmärken i den och inte själv skapat någon kategori. D.v.s. även om man lägger dem i långa listor skulle åtminstone fyra gånger så mycket rymmas.

Att organisera enkelt, trevligt och effektivt

Den vanligaste situationen efter en tid är dock att vi har kategorier. Nu vill vi uppnå följande:

  • Ha våra näst viktigaste länkar med valbart för de viktigaste (de syns ju också ööverst på webbläsaren hela tiden om man väljer det) synliga.
  • Vi vill kunna se maximalt kategorier utan att det blir rörigt.
  • Dessutom vill vi kunna uttrycka för avancerade användare som utan att tänka sig för skapar kategorier helst kunna se även underkategorier delvis men utan att det blir rörigt.

Ett sätt att göra det på är att lämna idéen att ha långa listor. Den enda listan vi har är en kortare över de viktigaste där vi kan ställa in vilka vi vill visa. Denna lägger sig naturligt i högra övre hörnet därför det är där de flesta minst troligt vill lägga något men bör helst vara flyttbar.

Grafer är din vän: De kan rädda bokmärkena från den svarta storm av kaos som i detta ögonblick hotar Din kunskap

Istället har vi objekt där objekten kan uttrycka grafer. Graferna uttrycker underkategorier till ett objekt. Man ger möjlighet att sortera dem automatiskt t.ex. i trädstrukturer från toppen och neråt eller från sidan till höger o.s.v.

De flesta skulle antagligen välja att sortera dem själva genom att flytta runt dem. Därför då kan man skapa mönster man känner igen från andra situationer och därmed utnyttja utrymmet mer effektivt.

Idéen är inte ny för mig men jag har inte vågat blogga den tidigare (se Appendix A för en diskussion om det där jag också delar med mig av min erfarenhet som en erfaren konsument av internet: jag vet hur det varit och hur det kommer bli - torterande och alltid ett steg från att datorn med ett glatt utrop kanske av ett otäckt gem som ständigt hänger över dig för att hånleende anmärka på allt).

Idag hade jag också turen att pröva en applikation från Indian University: Givealink.org. Den uttrycker inte vad jag föreslår men ger en bild av ungefär hur man kan tänka. Länkar jag lägger till (jag är fascinerad över att jag dock inte kan använda den för att besöka mina länkar utan bara för att dela dem med andra och antar jag ge statistik till deras forskning som nyligen också gav oss den Twitter-analyserande tjänsten jag skrev om).

Låt oss nu reflektera över vilka fler möjligheter till att organisera länkarna vi önskar. Ett sätt att utnyttja utrymmet enklare är att uttrycka ett rum. Det går bra att göra via perspektiv vilket jag ju tittade lite på i Siffran fem och Familjen Flinta Google Doodle.

Vi kan se det som att det först ordet i hierarkin naturligt ligger överst eller den du drar upp eller hur du nu uttrycker det. De är anslutna till varandra så vi tänker oss ett snöre med konstant storlek vilket gör att med viss "tyngdkraft" neråt medan perspektivet går upp organiserar det utmärkt när man drar upp ett bokmärke som åker upp medan de andra kan gå ner och olika beroende på vinkel.

Trivialt för dagens nya generationer av programmerare som har 10 års forskning - de mest intensiva vi haft - om optimering, algoritmer allmänt och grafteori, liksom massor av färdigt för grafik (till och med gratis medan jag när jag programmerade på Ericsson behövde implementera de protokoll vi behövde från standarderna: RFC 2078, RFC 2704 och RFC 2025 men det hårda tider för män som tålde smärta - s.k. buggar var ett låne ord som kommer efter oss: på den tiden byggde vi saker som fungerade - vi var inte förvekade med API:er, samarbete på nätet och allt annat strunt som jag inte ens ids försöka komma ihåg men förklarar de flesta problem vi har i samhället - Det gjorde oss till "lite" bättre än troligen någon annan generation någonsin kommer bli och ännu mindre var innan oss) och ett otal nya gränssnitt som säkert bär upp resultatet till nivåer jag inte ens kan föreställa mig.

Att vika samman sina bokmärken

När jag är klar är en bra lösning att man klickar på ett litet kryss i högra hörnet. Det därför att det är vad jag är vad vid.

På så sätt behöver jag bara lära mig det jag har nytta av och ingenting i onödan.

Om jag lämnar sidan med bokmärken bör den vika samman sig av sig själv. På så sätt slipper vi onödig synkronisering mellan processor för flikar.

Processen i sig för bokmärkena körs dock bäst i själva webbläsaren där ingen oväntad uppdatering av t.ex. Flash plötsligt kan ha sönder mina bokmärken.

Vidare om lösningen blir dålig och jag inte vill använda den är en bra funktion att man kan gå tillbaka till den gamla lösningen. Där tror jag också starkt på att man för sådant här där viktig information kan finnas själv väljer att man vill börja använda den nya lösningen.

En intelligent webbläsare

Ett till område där jag tvivlar på att någon leverantör ännu befinner sig där de kan leverera men som är värt att tänka på är den intelligenta sekreteraren. Jag beskrev redan konceptet för mobiltelefoner där det verkligen passar in men kanske är det lättare att först göra på en PC?

Google CEO Eric Schmidt om Smarta Mobiler

Appendix A: En erfaren användare varnar internets alla goda användare

Tillverkare av mjukvara är inte din vän. De är heller inte din medvetna fiende. Men de tänker inte som vi. Aldrig får man ge dem idéer de inte är redo för. Annars blir resultatet feta applikationer som förstör din dator. Alltid om dom frågar dig något säger du att du vill ha datorn snabbare och felsäkrare.

Nu är vi i slutet av 2010. Jag har massor av RAM-minne och CPU i datorn: Intel Core2 Duo CPU E4500 @2.20 GHz 2.20 GHz och 3.0 GB. Jag tog en risk därför att jag tror på människan - jag kommer säkert ångra det men vi kan heller inte bara ge upp.

Opera jag en gång använde fick jag överge efter en uppdatering de gjorde och senare också Mozilla. Internet Explorer liksom Word har jag inte vågat använda sedan ett otäckt gem torterade mig i evigheter medan jag satt och skrev.

Chrome har fungerat bra - det är inte naturligt och kan innebära via stora talens lag att vi kommer få mycket mer problem med Chrome väldigt snart vilket skrämmer mig och jag väntar bara på att en otäckt hånskrattande studsboll eller en ettrig bikypa ska dyka upp för att hjälpa mig genom hoppa ner ord eller befrukta dem varje gång jag skriver fel. z/p>

Matlab känns t.ex. ungefär lika snabbt som vid den Pentium 133 MHz med 128 MB jag laborerade med på UU kanske 2002. Ett område där operativsystemet har enorm betydelse och som jag till min glädje tolkar som att ha kapslat in min miljö för numeriska beräkningar så att den inte får tillgång till annat än mycket begränsat minne och måste sitta och swappa till hårddisken trots att jag 3.0 GB ram där det mesta alltid är ledigt. Helt säkert är det till stor del inbillat men också helt säkert borde både Matlab och Windows ha blivit brutalt mycket mer snabbare på numeriska beräkningar.

Men jag chansar. Nya generationer av utvecklare kommer. De kommer säkert precis som alla andra lägga mycket tid på att göra flera oändligheter nya programmeringsspråk i olika mängder de fantiserat fram - AMIGA-dos, java-applet, php, server script, HTML 2.0 - istället för att förbättra dom gamla. Jag vet inte hur många fler vi har nu än 1990? 1000 fler som används kommersiellt? 5000? 10 000? Det är hur som helst säkert inte nog och otvivelaktigt kommer massor av nya lösa de problem vi har och representerar säkert en stor vinst hellre än att förbättra gamla: det tvingar folk att stimulera sin gärna genom att lära sig ett nytt språk hellre än att läsa in sig på nya algoritmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar