Kul nuhet med Egypten: Walk like an Egyptian

2011-02-09

Jag tyckte det var kul nuhet med Egypten i lyriken till Walk like an Egyptian:

"All the old paintings on the tombs
They do the sand dance don't you know
If they move too quick (oh whey oh)
They're falling down like a domino"

Det är kanske också ett bra exempel på hur repetition kring enskilda symboler i språket sprider association över relationer.

Ännu mer illustrerar det mycket mer fascinerande vår förmåga att särskilda det. Kring det finns ju allt från väldigt romantiska till väldigt konnektiva idéer. Problemet när man ska förklara sådant är emellertid tror jag att vi är dåliga på att resonera kring dom delarna av oss själva vi använder när vi resonerar och kanske missar vi gärna då det mest uppenbara som tycks lite trivialt för något så avancerat praktiskt.

Ska man på temat association associera vidare kan man fråga sig vad skillnaden ligger när ekonomi inte är en drivkraft mellan glädjen av att hålla unik kännedom för sig själv respektive visa upp den. Båda har genom livet roat mig. För föregående har jag aldrig specifikt brytt mig att försöka ta reda på vad skillnaden är därför i en specifik tillämpning kan man styra det ändå via regler men kanske insåg jag ändå från något annat vad som just här mycket troligt spelar in och hur det fungerar generellt.

Just här är det avstånd och p.s.s. som vi kan särskilja "ljudnivå" och "ljusstyrka" i storlek trots att det är helt olika kan vi placera här musik geografiskt i den mening att vi inser att det är icke relaterat. Det är dock inte givet att det är just är geografiskt där annat kan göra samma sak som kan vara aktuellt ex. att avståndet mellan politik och musik är stort just här (men kan vara mycket mindre för vissa saker) eller skillnaden i tid men jag bedömer att det just här ändå är troligast eftersom man när nyheterna runt Egypten lästs spontant tänkt på det i en karta ganska ofta vilket jag tror gör det troligare.

Nuhets-nät brukar vara ganska bra på att ta icke-relevant men det styrs ju via specifika regler som sätts in vanligen. Det är absolut inte dåligt på något sätt eftersom anpassning till problemet är viktigt ändå och kräver allmänt en förståelse av området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar