Energieffektivitet i cellernas equilibrium

2011-04-26

Här är en frkukost jag funnit mycket ett tag. Ger utökad kraft hela dagen för mig. Inlagda gröna oliver och vitlök i olja. De senare är så spröda och milda att något problem med lukt inte ges.

Vitlöken kan uteslutas men inte oliverna och svarta tycks fungera sämre. Vitlöken ger lite mer effekt tillsammans med gröna oliver.

Effekten som är möjlig men kommer gälla olika personer väldigt mycket är ungefär den samma som man kan argumentera att koffein ger om vi lämnar annan påverkan oss koffein utanför equilibrium i ATP-omsättningen.

Här kan man argumentera att vi också får en förskjutning av energisambanden där de kommer agera mer effektivt genom att minska den korta kostnaden för omsättningen. D.v.s. det är fenolföreningarna respektive vitlökens uppsättning av oftast kallat antiinflammatoriska ämen.

Mycket mer menar jag emellertid där det är oerhört svårt att ännu studera (men kanske förväntat bara om något år eller ett fåtal då hela området biologiska modeller av celler, DNA, genetik m.m. varit i konstant rasande utveckling sedan kanske 1970 där det inte börjat "lugna ner" sig mot utplaningskurvan än) tror jag att fenomföreningarna förskjuter hur och var dopamin verkar där fenol-föreningarna tar något av rollen som vi har egna substanser för i situation där energikris råder i de biologiska neuronnäten: svält men där vi inte givet upp utan tvärtom känner oss starka.

Olika fenomföreningarna kan man inse är också effektiva just för det även om annan positiv verkan fortfarande kan vara möjligt. Det sätt jag valde att försöka skatta ut de bästa möjliga är inte exakt men jag resonerade att de som reducerat hjärt- och kärlsjukdomar mest torde vara en hygglig indikation om där man borde få effekten om man trycker upp dosen av livsmedlet på morgonen samtidigt som man håller nere på alla andra livsmedel som tillför energi.

Givet att dom här oliverna kostar ungefär 14 kr för en väldigt stor burk var det då från en grupp av cirka fem livsmedel ett utmärkt val. Varför svarta oliver inte ger effekten är svårt att bedöma men det tycks inte otroligt att de svarta oliver jag köpte pressats på olivolja kanske fem gånger och rent av kanske så mycket som tio - 15 ggr oavsett vad som står på burken och påståtts för köparen.

Kan vi referera effekten till något vi kan jämföra med påverkan av kända läkemedel? Jag insåg att den måste vara en möjlighet om jag har rätt om hur equilibrium för ATP ser ut (och det vet jag att jag har) när jag såg över natrium-jon-kanal påverkande läkemedel ex. lamotrigin. Dessa påverkar också direkt energiomsättningen där den praktiskt förskjuts till det mer energieffektiva.

Vi kan jämföra det p.s.s. med återupptagningshämmare av serotonin där samma förskjutning också sker men via en annan feedback- Vilken feedback som är mer effektiva för att nå effekt är svårt att bedöma men troligt har antal receptorer av respektive relativt den kemiska usbstansen toxologio och biverkningsprofil minst sagt avggörande. Saknar den helt alla annan påverkan (ingen gör givetvis) kan vilket som helst alltid användas där man förskjuter jämvikten till mer sannolikt bindande tills effekt nås. Är receptorer få och biverkningar nås innan effekt givits kan på fler receptorer bredare verkande testas (nor-adrenalin, dopamin) eller en helt annan.

Energieffektiv omsättning är per definition alltid en utjämning av humöret. Även om det kan innebära att du gör kommer det innebära att du också sover mer. Egentlig depression kan vi ju se som den sjukliga jämvikten som lagts överdrivet långt ner som en konsekvens av att anpassningsbarhet till förändring i biologiska neuronnät är reducerad samtidigt som energiomsättning fortgår (d.v.s. mat finns och det normala är självklart överätande där det minde orsakar problemet men är ett uttryck av samma problematik och där samverkan mellan allt kan ha betydelse men inte behöver det beroende av individ).

Kostnaderna för mano-depressiva av den förskjutna energiomsättnigen är ökad risk för depressionen därför att signaler som tas emot går mot ännu färre och begränsade biologiska neuronnät som överuttrycker och tar skada. Mani kan vi i sig se som energiomsättning relativt leveranskapacitet i delar av hjärnan är nedsatt på nivåer kanske 20 - 30% mot friskt. De maniska är givetvis en ännu större kontrast jämfört med de kroniskt deprimerade.

kroniskt trötta men utan trötthet i negativ upplevelse. Det i sig har ingenting att göra med hur mycket man sover vilket mer troligt är ganska normalt i antal timmar. Snarast om fenomenet är tydligt minskar ju sömnproblemet radikalt därför att du gör mindre saker. Allt du gör i form av kutande runt, tala o.s.v. översätter linjärt till ditt sömnbehov relativt dig själv. Ju mer du skär desto mindre behöver du sova. Helt avgörande efter att du skurit rörelse mycket är feedback i språk som från andra.

Jag gissar att denna grupp är mindre troliga som vuxna därför att den bör normalt leda till depression p.g.a. i det fallet överdrivet uttryck av stress som kompensation. Men energiomsättning kan vara kroniskt satt ner också i vilket fall du absolut kanske inte blir tröttare av att motionera m.m. men däremot att flexibelt växla hur vi spenderar och förändringar energiomsättning kan bli problematiskt liksom ätande (du kanske äter överdrivet mycket eller litet).

Eller också en möjlig grupp de Du behöver bäst ordentligt med lugn och ro efter en ansträngning ex. läsa en fem till sex timmar för att vila upp dig efter ex. en dag i skolan. Om sådant är besläktat med narkoepilepsi vet jag men jag tror det i den bemärkelse att det handklar om samma funktioner runt equilibrium där vi har flera rekursivt genom evolutionen skapade mer komplexa lager. Långt ner ligger jonkanalerna, mer komplext verkande men också mer samverkande mellan cellerna ligger monoamider som dopamin, serotonin o.s.v. mellan dem och där ganska mycket terminerar har vi också gaba, acetylkolin och några till vilka alla troligt i allmänhet är de sämsta att försöka reglera energiomsättning via därför att oerhört många signaler terminerar i dem medan de påverkar många andra vilket gör att du säkert träffar målet men också påverkar mycket annat. Därav också att om du reglerar en störd energiomsättning via en smalare mekanism kan en konsekvens av det ex. bli att suget efter nikotin (påverkar acetylkolin och isomorfiskt nikotin receptorn) vilket varierat för person och person kan upplevas för ex. metylfenidat, SSRI, natrium-kanal påverkande läkemedel, läkemedel som binder nikotinreceptorn o.s.v.

När jag ser min modell är mötet mellan energi och information viktigt. Särskilt exakt i vad modellerna behöva fånga i samaverkan mellan olika energisystem finns verkligen inget av behov av: männuiskokroppen är en abnormt komplex energimaskin har har föga med att tolka omvärlden att göra och man behöver inte modellera den om man vill tolka populationer och där försvinner en ordentligt stor del av allt som har med energiomsättningen att göra. Det enda som kvarstår är egentligen tror jag (jag har mycket kvar att se och pröva här vilket jag börjat med på papper men som först efter att en hel del mellan gjorts längre är meningsfullt att ta in - jag är så föredömligt blygsam lol) kritiskt för vad man vill se och göra med min modell:

  • Kopplingen språk och sömn i feedback.
  • Kopplingen språk - humör - ätande i cirkel.
  • Kopplingen språk och go go.

Jag tror nog att allt finns i den första att få eller egentligen vilken som helst av dem växlat men där man behöver överdriva dem för att börja se och förstå. Vill du titta på det i go go då ska du verkligen ha en riktigt över-motiverad personlighet som direkt kutar iväg för att bevisa att du har fel oavsett vad du trött suckar är omöjligt att lösa och särskilt han aldrig kan klara därför han är ex. man, kvinna, amerikan, kort, fet, fransman, zignerare, dansk, svarthårig, kristen eller precis vad som helst han eller hon upplever sig tillhöra men som konkret egentligen inte påverkar men är den tydliga gruppen. Viktigt att det dock är en fråga som ligger oerhört nära maten och spenderandet av energi ex. leva på 9 kr per dag under två sommarmånader och spendera hela matbudgeten på två dagar efter några veckors "svält".

En mycket lyckad fallstudie förra året när Google av någon anledning reducerade ersättningen oväntat (problemet där låg dock hos mig därför att använt annonsutrymme gick ner p.g.a. ett bud på en av nättidningarna där jag i det råkade ta bort än men ersättningen är ju oavsett det för låg på sommaren där om inte för det skulle jag kunna leva utan större problem alls på det och som en normal person som kan ta semester och så om det dubblades från den normala nivån nu på vintermånaderna men det är ju föga troligt med mindre att man lämnar verksamheten att publicera kvalitet till verksamheten att sälja annonser där jag inte har resurser för att göra båda och den senare typen är ju den absolut vanligaste i lönsamma webbsajter - Adsense och adsense-liknande tjänster är lösningen på det men för att det ska gå utan reduktionen tvivlar jag på att marginaler större än cirka 1% - 2% är vad som kan fungera och det är min säkra övertygelse att det kommer "självorganisera" sig själv till det med ganska brutala omställningar åren som kommer för egentligen alla aktörer på nätet där jag redan ser ungefär samma tecken som 1999 - 2001 men i andra delar av branschen - effektivitet i personal är viktigt och det kan man mäta i rate på buggar och hur man klarar att hantera det där jag ex. för en vanlig konsumtprodukt inom mjukvara har exakt samma defekt som jag rapporterat nu varje år sedan denna som kom där också ett bekräftat associerat säkerhetsproblem finns - det sista har jag givetvis inte talat om eftersom jag mäter aktörens respons som en del av fallstuden - där ju just i detta möts förmågan att kunna organisera sig själv och se vilken prioritet som skapar systematiska problem och vilka som inte gör det - klarar du inte det och ändå spenderar växande i utgifter totalt och per individ är viktigt - beroende på bransch kritiskt - att regelbundet se till att städa upp organisationerna i företaget, gå igenom allt o.s.v. för att skaka om saker, lägga ner produkter och tjänster, starta ett par nya o.s.v. Gör man det är det starkt men ännu starkare är att göra det och att det levererar effekt som håller i sig längre än 6 - 12 månader innan du är tillbaka där du var innan du gjorde det förra gången medan det tog cirka 2 år innan du var tillbaka förra gången... GG lycka till.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar