När de cyniska blir lite mer cyniska

2011-05-11

Kraftfull lyrik. P.s.s. samma som föregående men här revansch. Mer intressant och upplever jag ovanligt är det balanserat med hoppet utan den lilla lokaliserade frågan om seger där du besegrades. Så ofta och om inte osunt mindre konstruktivt

"You must take a stand that's what it is about,
if nothing else works just shout
You're no Baloney Homo Sapien,
you're the original king of the hill again
Coming out like a force of nature
This is the shape of things to come"

Det blir på så många sätt osunt när folk får långt förlorat sitt hopp om människorna. Jag ska inte påstå att jag inte själv gjort det och har kanske mindre betydelse givet att jag utanför frågor direkt lokaliserat till mig själv egentligen aldrig ger upp en strid eller kanske bättre uttryckt slutar jag aldrig att slåss så länge en konkretiserad fiende finns. Om det senare saknas blir det dock problem utan hopp.

Men oavsett det är det lätt att se hur folk uttrycker allt mer glidande underligheter där alla perspektiv på saker och ting tappats. Jag tog upp ett exempel från Aftonbladet i:

Har du tappat hoppet om människorna behöver man erkänna det och vakta vad man säger om man kan påverka andra.

Förlorat hopp behöver inte vara dåligt. Ofta slåss vi bäst då om risk inte är lokaliserad eller om lokaliserad väldigt lokaliserad. Just vad vi har hopp om påverkas givetvis inte av det. Men när vi förlorat vissa saker står vi i andra strider starkare.

Fool's Errand javisst. Men just detta illustreras bäst Assassin's Quest som föregår Fool's Errand med några år. I vilken Fitz träffar den vandrande kvinnliga sångerskan.

Fitz har givit upp hoppen om sin egen framtid. Han ser inte att han kan stanna kvar i Buck där hans vänner svikit honom. Så han beger sig ut i natten med det enda målet att ta sig in i landet där den yngre sonen till kungen finns. Kungen Fitz tjänade och som blev mördad steg för steg. Denne yngre prins är också på så många andra sätt fullständigt omoralisk på direkt osmakliga nivåer. Fitz har inget hopp om att återvända. Hans enda mål är att ta sig till var denne er och passera igenom hans säkerhets lösningar runt palatset. Det blir en hård resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar