Otäcka Hello Kitty ockuperar allt mer i butikerna

2011-05-06

Nej då vi gillar Hello Kitty. Hon är ett starkt varumärke av en väldigt speciell typ: associationen till produkten i den fysiska världen är kritisk men ingen bindning till funktion eller typ finns.

Hon är i det isomorfisk till samlingskort och liknande. Men där finns alltid idéen om att en gemensam funktion eller en variation finns. Här är det viktigt att man kan göra något med det (många gör det dock givetvis inte).

Vi kan också se att det är isomorfiskt med ex. märkeskläder. Samtidigt kan Hello Kitty bygga varumärke utan att de vinner något på priser som är tydligt högre än praktiskt värde i praktiken jämförbart med märkeskläder. I det ligger givetvis i grunden delvis det relativa priset för den centrala kundgruppen hos flicker tidigare än tonåren där typen sedan byggts ut till många fler kvinnor och utåt från det givetvis också.

Det finns emellertid många intrikata egenskaper i paketering och perception.

Leverantören är här den samma som för denna:

Båda köpta på Hemköp för 12 kr. 20% fruktjuice och fruktos är i princip innehållet förutom vatten.

Hur smakar den då? Väldigt Hello Kitty. Det är bäst sätt att beskriva det. Lite sliskigt söt samtidigt kan vi se oss dricka det här om vi inte ser sockret som farligt. Men samtidigt predikterar vi inte trovärdigt att vi köper det igen förrän det blir dags att föra in Hello Kitty formellt i Människans språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar