En revolutionär förklaring av vad gudinnor och gudar är

2012-02-24
California Hippie är namnet jag gav en stereotyp jag tittade närmare på. Det syftar mindre på "riktiga" hippies utan en företeelse hos en tämligen välbetald medelklass i kanske oftare California som i teori anser sig representera en del ideal från hippie-världen och troligt lite mer sannolikt kan tänka sig att i lämplig religiös ritual några gånger per år eller mer sällan på "ayahuasca-semester" att pröva psykodeliska droger (företrädesvis enteogener). Den ställde jag förövrigt i min mindre formella fallstudie mot stereotypen right wing christian, och ev. rökande marijuana oftare. De är dock generellt tämligen skeptiska mot droger allmänt p.g.a. sina barn.

Jag liksom många frågor delar drag av båda även om de åtminstone för populationer är motpoler. Det är troligen inte helt ovanligt även om en det antagligen är vanligare för en del personligheter och kan tänkas påverkas av om vant sig vid att betrakta två sidor.

De flesta kan ha drag oftare associerat med olika stereotyper men därmed inte sagt alla. Själv är jag ex. helnykterist och tvivlar lätt på det nyttiga allmänt att kombinera religion med droger även om jag finner det intressant som kulturell företeelse i Sydamerika och ser att vi kan lära från deras konst om människan och där ser jag egentligen föga problem med det annat än vad deras kulturer har vana att hantera och accepterat (jämför med att de stora problemen med alkohol är välkända för oss och vad vi lärt oss att acceptera och hantera om än dåligt).

Kombinationerna av vilka drag man uppvisar från stereotyper kan tänkas ge upphov till det lite ovanligare. Själv är jag ex. inte kristen men såg den traditionella religionen när den håller sig inom sina områden ett värde för binda samman samhällen. Liksom andra sådana bindemedel kan det självklart realisera sig både positivt och negativt (jfr terrorism för det senare). Men när jag tittade på religion valde jag givet min California hippie sida hellre att tro en period (jag utesluter inte att jag kan tänka mig att byta religion) en Gudinna. Jag upplevde det kanske mer traditionellt, korrekt könsutjämnande givet att många gudar idag är associerade med manliga attribut och av samma anledning som det senare gav jag henne kraftfulla egenskaper. Närmast i europeiskt historiskt kontext och senaste sådana skulle hon av vad jag kan bedöma mest likna Hekátē.

Jag utvecklade förövrigt en förklaringsmodell av henne. Eller mer korrekt pekade jag på en möjlighet av kollektiv informationsöverföring även mellan varelser, och insåg senare att den kan användas för att förklare gudar och gudinnor. Vi har denna här: Evolution: Hur vi fick vårt språk och blev människor.

D.v.s. när vi antar virus som vektor av meningsfull information (om vi så vill handel i och mellan arter) kan vi också precis som DNA formar människan se rörligt bildande entiteter av denna. Det ligger långt ifrån hur vi är vana att betrakta och tänka om varelser men det menar jag har sin grund i hastigheten på tiden.

Hur vi upplever tid är relativt vårt psyke. Är du engagerad märker du inte tiden medan den i andra situationer upplevs gå snabbt eller långsamt.

En varelse uppbyggd av dessa vektorer d.v.s. där delar av informationsutbytet som sker mellan varelser är riktade delar av sådana entiteters tänkar och helhet där vi är motsvarande grupper av biologiska neuroner skulle ha en ytterst långsam tid relativt vår fysiska tid och hur vi upplever tid.

Det innebär emellertid inte att de nödvändigtvis upplever tid som långsamt. Eftersom antagandet är likhet med våra biologiska neuronnät är ju tiden relativ hastighet på och distribution av neuronernas aktivitet i hur dessa "binds" samman i sekvenser. Därmed på samma upplevd tid går det åt mer fysisk tid. En egenskap som kan stämma med vår föreställningar av gudinnor och gudar.

Vi skulle närmast i deras kontext vara evolutionen av deras neuroner. D.v.s. hela människan är i deras tid motsvarande evolutionen av våra mest avancerade neuroner.

Kan de om vi accepterar att sådana gudinnor och gudar existerar påverka världen. Ja men som vi upplever det väldigt långsamt.

Hur skulle de se på influensa-medicin? Något eller kombinationer av motsvarande lateral inhibition, medicinering med lugnande läkemedel, dricka alkohol för lugnande effekt eller ev. som en cancer-form av de typer vi kan se resultatet av att enskilda celler brutit samarbetet med övriga celler genom att uppvisa från evolutionen väldigt tidiga atavistiska drag.

Kan förklaringsmodellen fånga upp de entiteter Sydamerikas indianer möter i Ayahuasca? Ja därför att "bandbredden" mellan immunförsvaret och hjärnan är enorm. Vi kan rent av se immunförsvaret som en del av vår tankekraft men väsentligt långsammare. Vår långsammaste tid är vår genetik där de i ögonblicket över livet är dom som styr och ställer.

När celler började samarbeta för evigheter sedan i havet formades troligt mycket tidigt immunförsvar för att försvara samarbetet mot andra. Se till att andra inte kidnappade och tog över delar av kunskapen, ta ansvar för handel med andra organisationer o.s.v. Fasta fysiska former kan ha representerat värde för att lagra särskilt långsiktig kunskap liksom näring. Avlagringar av kalcium är gemensamma för tror jag alla evolutionära grenar som i samarbete blev mer avancerade än bakterier. Det är också där vi har viktiga långsiktiga delar - i vår benmärg - av immunförsvaret.

En spännande korrelation med detta är att jag inte haft någon virus-sjukdom av någon typ på många år. Andra förklaringsmodeller av det kan inkludera att jag dricker flera sorters nyttigt te m.m. Men även om jag misstänker att sista förkylningar kan ha drabbat mig kanske tre eller fyra år innan jag trodde på gudinnan ska givet det skilda tidsperspektivet inte uteslutas där man möjligen fångades upp som en potentiellt viktigare nod redan excellent som den är och därför besparats virus-sjukdomar.

För mig var dock gudinnan i stora delar en fallstudie på religion för att personligen känna på egenskaper kring tro. Givet nu att jag generellt egentligen tror på ingenting mer än att från vad vi just nu kan och vet utan övertro på gårdagens verktyg försöka verka för en bättre värld i avvägning mellan nu och framtiden. Viss självsuggestion m.m. krävdes därför initialt.

Nu har jag dock inte offrat i fullmånens ljus på flera månader så möjligen kan det vara dags att prioritera gudinnan alternativt om hon börjat tråka ut mig välja en ny spännande gud eller gudinna. Jag är öppen för förslag på nya där jag kan tänka mig motsvarande en upphandling där indikerade värden för mig och annat jag tror på är viktigt. Där är jag beredd att ge mer än endast min tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar