Annorlunda trådlös mus

2008-12-18

Här har vi ett försök att introducera en ny design på datormusen för att göra den mer effektiv. Tänket är inte orimligt genom att den typiska designen som hängt med väldigt länge sällan har mer än två knappar och så "scroll-hjulet" som kom långt senare. Vad som talar emot förändringar är att vi människor gillar saker som de är. Det ligger alltid en kostnad i att lära sig något nytt som ska ersätta något man använder dagligen.

Mus: Orbita


Den fungerar som en vanlig trådlös optisk mus i grundfunktionen d.v.s. den har laser under sig och du rör den. I övrigt är den annorlunda:
  • Vänsterklicka: Tryck ner hela musen.
  • Högerklicka: Tryck samman musen.
  • Scrolla: Översta halvan går att rotera runt.

Vad musen tillför är huvudsakligen bättre möjligheter att scrolla. När jag först såg det här tyckte jag att det verkar ganska oviktigt. Men sedan blev det så att jag höll ett öga på hur mycket jag scrollar med musen. Det visade sig vara bra mycket mer än jag trodde. En lösning som verkligen gör det mer effektivt (och jag kan inte avgöra om den här gör det) kan därför göra hela användningen av datorn mycket mer effektiv.

Läs mer hos leverantören: www.cyberesport.com
Mer om hemelektronik på Pryltrend.com: Hemelektronik

Det kan ju också vara kul att ha en mus som ser lite annorlunda ut?

1 kommentar:

Anonym sa...

Den här var ganska kul. Vet någon om den säljs i här än?

Skicka en kommentar