Hur har det gått med min jonglering?

2009-06-30

Jag köpte ju tre jongleringsbollar för 29 kr med tänket att det kunde vara bra träning av hjärnan:

Träning tycker jag tillför något. Åtminstone upplever jag att det är bra för humöret och effekten liknar något den jag fått av att träna hjärnan med dataspel. Jag kan också känna när jag tränar att det här är något där man kanske från början har varit svag. Kring själva övningarna med jongleringen har jag nått så här långt:

  • Började så smått med två bollar men gick sedan tillbaka till en och lärde mig att jonglera den med händerna stilla.
  • Sedan har har jag börjat öva med två bollar igen men mer med olika mellan-övningar snarare än att gå direkt på "klassisk-två-bolls-jonglering".
  • Detta därför att jag upplever (rätt eller fel) att jag vill få ut så mycket som möjligt av bollarna som övning innan man bottnat ut vad de kan ge.

Första gången jag skrev om jonglering refererade jag till en studie där man såg tillväxt i hjärnan efter tre månaders jonglering. Idag såg jag det här om ett pågående svenskt forskningsprojekt:

"The relation between regional dopamine D2 receptor density in humans (PET) and inter-individual differences between the ability to learn complex motor tasks and the degree of creativity as measured with psychometric tests. Research groups: Farde, Forssberg."
Från: Action and Perception

Citerat från Stockholm Brain Institute som är ett samarbetsprojekt (de kallar det konsortium) för forskning i neurovetenskap mellan Karolinska Institutet, Royal Institute of Technology och Stockholm University.

Kanske finns en synergi mellan den typ av träning t.ex. jonglering är ett exempel på och träning av arbetsminne med dataspel?

Några tidigare inlägg om att träna hjärnan:

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar
Klassisk Rubiks kub köpt billigt
Morsdagspresent: Big Brain Academy för Nintendo DS
Sudoku för alla! Billig och bra

Huvudsida och sammanfattat inlägg för detta område finns i:

Träning av hjärna

Värdet jag får av särskilt av dataspelen för att träna hjärnan är tydligt. Det förbättrar humör och effekten ökar över tiden.

Mindflex från Mattel: Dataspel där du styr med hjärnan

Cnet skriver om ett nytt spel från Mattel som ska komma i höst:

Mindflex som ska kosta $79.99 US och läser av hjärnvågor. Att mäta hjärnvågor via EEG har varit möjligt länge och tekniken blir allt billigare. Hjärnvågor en representation av hur många hjärnceller avfyrar gemensamt och som indikerar typ av övergripande aktivitet i hjärnan. Cnet beskrev Mindflex så här:

"The brain control part comes in when raising and lowering the ball (activating and deactivating the fan), which is all triggered via what the headset is reading from my little brain. To be specific, the control is done digitally: the headband senses concentration and relaxation, and raises and lowers the ball accordingly. Then, it was my turn."

Gissningsvis kommer fler spel som utnyttjar tekniken finnas när det börjar säljas och sedan tror jag bli ganska vanligt.

Jag tycker det här verkar riktigt häftigt och jag länge velat ha en egen liten EEG. Sådant här används också för att försöka träna bort olika besvär och funktionshinder. En sådan teknik är neurofeedback vi skrev tidigare om på Nyfiken vital och är tror jag den mer kompletta sammanfattning på svenska. Nu när priserna på tekniken verkar gå ner ger det fler möjlighet att pröva på sådant.

Läs mer om Mindflex:

Mycket spännande.

Tekniken är skapad av NeuroSky

Den teknik Mindflex använder kommer från NeuroSky vars teknik MindSet börjar levereras denna månad. Läs mer i det senare inlägget:

NeuroSky ska få tanke att styra dataspel

Där finns mer att läsa om detta liksom att fler länkar till mer information finns.

Hemligheten med Hello Kitty

2009-06-25

Jag skrev så här nyligen ett inlägg om det Hello Kitty Memory jag köpt. Frågan som diskuterades var hur och varför hon är populär år ut och år in. Hon skiljer sig från väldigt mycket annat i japansk populärkultur och jag kunde inte exakt se vad hennes hemlighet är. Vad jag då skrev var ungefär:

Hello Kitty har funnits sedan 1976 och är fortsatt populär. Tillskillnad från många andra liknande trender känns det inte för mig att drivande varit TV-serier, tecknade serier, dataspel m.m. även om de funnits. Figuren "talar" och agerar inte tydligt "animerat". Istället är kärnan teckningar på Hello Kitty som (eller en vän) när hon gör något.

Jag trodde mig vara långt ifrån hemligheten men så var det inte. I den här meningen var jag så nära...

Hon är också generellt väldigt "tyst" och har sällan något tydligt ansiktsuttryck. Japansk populärkultur med fokus på anime upplever jag i övrigt ha övertydliga ansiktsuttryck.

Att hon inte har något tydligt ansiktsuttryck är naturligtvis fel men hon har inte ett tydligt ansiktsuttryck på det vanliga sättet. Det är detta som förvirrar.

Vad gör Hello Kitty populär? Kända faktorer

En faktor känd för mig sedan länge är givetvis kawaii. För diskussion om kawaii se:

Kawaii räcker inte som förklaring. Det finns massor som är kawaii och inte orkar som hello kitty.

Vidare är givetvis kopplingen till traditionell japansk kultur illustrerad med de japanska lycko-katterna Manekineko. Japan är en enorm marknad och sådant här bidrar kanske till en stabil hemmahamn och kan ha varit viktigt när hon inledde offensiven. Nedan har vi en bild på en manekineko tänkt att få folk att köpa lotter. Likheterna med Hello Kitty är många och både manekineko och hello kitty är väl resultatet av kulturella historik där Hello Kitty är yngre och anpassad för att sprida sig via nya vektorer:

Inte heller detta räcker.

En till faktor jag länge trott spelar in är att hon i kroppsspråk kanske tilltalar barn:

  • Hon är aldrig hotfull.
  • Hon "över-talar" inte utan är just ganska "tyst".
  • Tänk också på att lite äldre barn (kanske från 12 år) och vuxna reagerar på stora ögon men mindre barn är inte känsliga och föredrar nästan små ögon. Men jag har aldrig försökt verifiera det här med små ögon på dockor och mindre barn med forskning.

Jag tror säkert det spelar in men kändes ändå inte avgörande eller att jag såg det för otydligt. Här ska också tilläggas att leverantörer ibland förstärker hennes ögon. Det är väl kanske för att påverka föräldrar att köpa i butiken samt för att gå upp i kundgrupp till lite äldre barn. Vi kan t.ex. se det nedan:

Hello Kitty är unik

Vad är det då jag nu tyckt mig se som lägger till något som förklarar Hello Kitty? Titta på henne t.ex. i den här bilden.

Hon saknar mun! Hello Kitty är just tyst. Det tog några dagar efter jag insåg att det var kring just detta som hemligheten låg innan jag började förstå exakt vad det. Så fundera på det ett tag innan du avfärdar detta.

Ord, kroppsspråk, målningar, foto m.m. Allt som är kultur är språk. Det talar till oss. När man ser att Hello Kitty saknar mun ser man efter ett tag också följande:

  • Avbildningarna av henne är målade för att sätta fokus ut från mitten till ansiktets ram.
  • Morrhåren förstärker detta.
  • Ansiktet blir utanför munnen väldigt tydligt.
  • Det förstärks av de små ögonen.
  • Hon blir helt tyst på massor av kanaler för språk som annars är vanliga.
  • Därmed blir hon avkopplande.
  • Hon har något av Zen.

Vidare är hon ändå inte tyst utan hon talar. Och hon talar tydligt! Hon är som en cirkusartrist som gjort ett tryck och ställer upp sig i posering. Givetvis är det otydligt uttryckt än men det är svårt att sätta ord på sådant här. Betänk också att vår perception reagerar annorlunda mot det som är "tyst" och koncentrationsförmågan ökar. Detta borde jag tänkt på tidigare eftersom jag själv började följa henne (jag är lätt "känslig" för sådant) och jag skäms verkligen över att jag kunde missa det. Perception är ju trots allt avgörande för hur alla av den typ av trender som diskuteras här på Pryltrend sprider sig.

Koncentration av perception för dina ögon mot Hello Kitty. Du möter hennes ögon. Du följer henne med blicken. Det är inte krävande därför att hon i övrigt är tyst (och stilla vilket är en del av det).

Det här är faktiskt riktigt roligt därför att det förklarar kanske också hemligheten med manekineko. På samma sätt som Hello Kitty redan i butik får nytta av koncentrerad perception därför att du ser saker med hennes tryck kommer manekineko kunna ge butiker fler kunder därför att de upptäcker butiker de annars hade tänkt bort.

Nu ska jag ta och följa upp vad andra skrivit om Hello Kitty. Ser jag något som lägger till viktig kunskap där kanske jag bloggar det.

Mer om Hello Kitty

Ett urval av tidigare inlägg gjorda på vägen till en förklaring av Hello Kitty:

Det här tror jag förövrigt är det sista inlägget om Hello Kitty. Om något som verkar viktigt upptäcks när jag tittar hur andra tänkt lägger jag till det. Eller om jag hittar en verbalt tydligare förklaring.

BlockBerry旋风 9500 - Obama i reklam för BlackBerry-kopia

2009-06-23

I en bloggpostning hittad på The Wall Street Journals China Journal ser vi en kinesisk Blackberry-kopia där President Obama utnyttjas i reklamen:

Namnet kan man givetvis fundera över men en tolkning är block indikerar blockering av webbplatser när det kommer till mobilsurf? 旋风 kan väl översättas till virvelvind (t.ex. en tornado eller cyklon) men är tror jag också ett bredare begrepp (kommentera om du vet).

BlockBerry ska ha stöd för Windows Mobile, WIKI, Blåtand, GPS och 3G.

Tillverkaren kallar sig 哈佛通信 (Harvard) men som med mängder av liknande plagiat tillverkas sådant här i olika kinesiska fabriker som egentligen inte tar något ansvar för produkten. The Wall Street Journal klarade heller inte att identifiera något aktuellt företag men de har via en kontakt däremot fått namn på en fabrik och uppgifter om att försäljningen ska börja om en månad. Priset blir mindre än 1,500 yuan.

Tidigare relaterade bloggpostningar:

iPod - Barack Obama skins
Netbook blir viktig plattform för Online-spel
iPod - iPanda & iPig - Gulliga högtalare
Commodore 64 till iPhone verkar riktigt trevlig
Hello Kitty håller reda på din mobiltelefon
Video - Pistol som Mobiltelefon
Prada Phone - Mobiltelefon från LG och Prada

Hur som helst tycker jag att det var säljande reklam jämfört med andra mobiltelefoner jag bloggat. Fast frågan är väl inte om Hello Kitty kommer fortsätta sälja prylar långt efter att Obama?

Commodore 64 till iPhone verkar riktigt trevlig

Manomio är inriktade på att utveckla applikationer till iPhone. Tillsammans med danska Kiloo Aps har de nu kommit med vad som ska vara en komplett C64-emulator till iPhone. Denna inkluderar allt man kan tänkas behöva:

  • Commodore 64 BASIC.
  • Emulerar SID (ljudchipset C64 hade och som var imponerande före sin tid).
  • Sparar var du är i spelen automatiskt.
  • Olika sätt att få spelen representerade på skärn (porträtt / landskap, rotering, helskärm m.m.).

Gränssnitt har en riktigt realistisk "joysick" och dessutom ett "C64-tangentbord". Nedan ser vi hur emulatorn ser ut igång på iPhone:

Nedan har vi det officiella filmklippet:

Projektet övergavs tidigare p.g.a. svårigheter att köpa officiella licenser och osäkerhet kring hur Apple ställer sig till en emulator i AppStore eftersom den troddes kunna ligga utanför reglerna. Manomio klarade emellertid att licens även från Commodore Gaming (för spelen) och övrig licensiering (kring emulatorn) via Kiloo Aps. Dessutom fick de uppmuntrande indikation från Apple om att emulatorn kanske skulle accepteras på App Store. Manomio gick därför vidare och utvecklade emulatorn som ser riktigt imponerande ut.

Tråkig nog godkände Apple inte emulatorn och spelpaketet till Apple Store. Där finns dock idag emulatorer för andra chips och det är väl därför kanske inte otroligt att Apple väljer att ändra sitt beslut.

Emulatorn är tänkt att komma med flera spel på köpet: Dragons Den, Le Mans, Jupiter Lander, Arctic Shipwreck och Jack Attack. Övriga spel som just nu finns är:

  • Bristles. $0.99
  • Astro Chase.
  • Commodore Sporst Pack I med International Soccer, International Basket, International Tennis och Le Mans. $1.99

Det är väl kanske inte dom C64-spel jag själv skulle välja men fler kan väl komma (fast nu har jag ingen iPhone) om det hela får säljas på Aoo Store.

Läs mer på www.c64iphone.com och hos spelbloggen Toucharcade.com: Full Commodore 64 Emulator Rejected from App Store.

Tidigare relaterade bloggpostningar om dataspel från gårdagen:

Både Commodore 64 och Nintendo NES är ju två gamla plattformar som än idag ofta emuleras och rent av säljs paketerade som "nya" billiga spelkonsoler.

USS John S. McCain (DDG-56) jagar last med "kärnvapen"

2009-06-22

USS John S. McCain (DDG-56) är en amerikansk jagare aktiv sedan 26 september 1992. Den har det kraftfulla vapensystemet Aegis som effektivt automatiserat kan följa mål liksom missiller och dyligt på väg mot skeppet:

USS John S. McCain (DDG-56) hemmahamn är Yokosuka Naval Base, Yokosuka, Japan, och den är just nu utanför Kinas kust där den skuggar det nordkoreanskt fartyget Kang Nam.

Kang Nam lämnade 17 juni 2009 hamnen i Nampo, Sydkorea, och tros vara på väg till den militära diktaturen Burma. Att Kang Nam oroar så mycket att fartyget skuggas av USS John S. McCain (DDG-56) beror på att rapporter pekar på att lasten kan vara vapen inklusive materiel till kärnvapen. Eventuellt är Kang Nam tvungen att stanna i Singapore eller annan hamn för att fylla på med bränsle men det är inte alls helt säkert vilket gör att det känns tryggt att DDG-56 håller sig i närheten av skeppet.

När Nordkorea diskuteras ska man inte glömma att de som satte dit regimen var kinesiska kommunistpartiet. De har också under många år beskyddat och stött landet.

För mer information om Nordkoreas senaste ondska rekommenderas NTI: North Korean Ship Might Be Holding Missile Technology. Värdet av det arbete NTI gör kan inte underskattas.

En färsk bloggpostning med bilder på japanska jagare har vi i Japanska jagare kvar utanför Somalia.

Vi ska hoppas jag få tillfälle att blogga om de svenska korvetter som just nu är utanför Somalia för att skydda världens handelsfarktyg mot pirater. Våra svenska svenska korvetter är tekniskt riktigt imponerande och en fin prestation av ett så pass litet land.

Spirited away till White rabbit (Jefferson Airplane)

2009-06-21

Spirited away (千と千尋の神隠し) är Hayao Miyazaki storslagna och prisbelönta animation från 2001. Den 10-åriga flickan Chihiro förflyttas in i ett badhus för andar medan hennes föräldrar förvandlas till grisar. Chihiro tar ett arbete i badhuset för att hitta ett sätt att kunna fly för henne och hennes föräldrar.

Nedan har vi klipp från Spirited away tillsammans med Jefferson Airplanes White rabbit.

Japanska jagare kvar utanför Somalia

2009-06-19

BBC läste jag att Japan behåller sina två jagare utanför Somalia. Det är säkert bra och de har också själva precis som otaliga länder fått fartyg angripna. Att Japan klarade av att skicka jagarna när det krävdes imponerar. Det är än komplicerad fråga än idag i Japan och kriget har fortfarande menar jag oerhört stor påverkan på deras kultur.

Dagens japanska kultur är resultatet av mötet mellan väst och öst. Påverkan var absolut inte bara från Väst till Japan utan Japan är en av världens mest potenta trendsättare. Deras trender är dock väldigt diskreta och tittar man inte särskilt missas de lätt. Japanska trender är verkligen inte längre begränsade till elektronik utan rör film, skönhetsvård, kläder, språk och mycket mer. Deras unika erfarenhet gör det till en i världen viktig positiv kraft.

Japanska jagare: DD-113 Sazanami och DD-106 Samidare

De två jagare Japan har utanför Somalia är DD-113 Sazanami och DD-106 Samidare. DD-113 Sazanami hör till klassen Takanami som är deras nyaste klass av jagare. Nedan ser vi DD 112 JDS-Makinami från samma klass:

DD-106 Samidare hör till Murasame-klassen vilket är generationen innan Takanami. Någon egentlig skillnad och utseende mellan dem finns inte. Däremot är beväpningen olika och Takanami har delvis modernare vapen. Skillnaden i vapen bör sakna all betydelse i strid med piraterna och rör huvudsakligen försvar mot angripande flyg.

I Wikipedia där mer finns att läsa om piraterna: Piracy in Somalia. Mer om fartygsklasserna finns på Globalsecurity.org: DD-110 Takanami Class och DD-101 Murasame Class.

Även Sverige är med i det internationella försvaret mot piraterna. Det ska vi nog blogga om någon framöver om någon trevlig bild på fartyget hittas. Största fartygen Sverige har är korvetter. Dessa en stealth-tekniken som döljer dem på radar (ev. inte infört på alla i första generationen) och de var åtminstone när de kom riktigt avancerade.

Kul luftrenare till Kylskåp

2009-06-18

För subdomän för recensioner håller på att byggas om på Nyfiken vital. Tidigare fungerande den som ett register över oberoende och kostnadsfritt recensernade produkter i nättidningen. I den nya versioner publiceras istället testet på subdomänen och är dessutom creative commons så att andra fritt kan publicera test (gäller ingenting i nättidningen).

Det nya formatet testades på luftrenaren XJ-100 avsedd för kylskåp. Den fick betyget 4 av fem...

Hela testet finns att läsa i XJ-100 är en prisvärd luftrenare för kylskåp, skafferi, frysväskor och brödburkar. De flesta recensioner har ännu inte flyttats dit men du kan ändå hitta till dem via kategorierna. Inriktningen är hälsa, kost och skönhet.

Inköpta skor: Hush Puppies

2009-06-16

Just någon smak och kunskap om kläder och skor har jag inte. Hush Puppies är dock ett varumärke jag kände igen från The Tipping Point. När jag såg dem i skobutiken blev de därför ett självklart val. Nu har jag haft dem kanske sex veckor och är mycket nöjd. Priset för dom var 680 kr:

Vad Gladwell tyckte var intressant med Hush Puppies var hur de plötsligt blev populära. Jag hittar inte min The Tipping Point nu men Wikipedia skriver så här för Hush Puppies (och jag känner att de kan ha missat något så ev. får jag följa upp):

"In 1994, when sales of Hush Puppies were down to 30,000 pairs a year, and Wolverine was considering phasing out the brand, Hush Puppies suddenly became "hip" in the clubs and bars of downtown Manhattan, where young people were "buying them up" at small shoe stores. In the fall of 1995, fashion designers John Bartlett, Anna Sui, and Joel Fitzgerald began featuring them in their collections. Depending on word of mouth, Wolverine sold 430,000 pairs of the shoes, and four times that the following year. Hush Puppies won the prize for best accessory at the Council of Fashion Designers awards dinner in 1996."

Just nu läser jag Outliers av Gladwell så vi får se om den får mig att köpa något.

Hur som helst är jag nöjd med skorna som är väldigt mjuka att gå i.

Efter tips från en läsare gjorde jag också en "svart-vit" versionen av bilden:

Det blev minsann tydligare trots min totala fotograferings-förvirring.

Hello Kitty memory inköpt för 58 kr

Hello Kitty har nu funnits sedan 1976 och är fortsatt populär. Tillskillnad från många andra liknande koncept känns det inte för mig (men jag kan ta fel här och borde göra bättre faktakontroll) att drivande varit TV-serier, tecknade serier, dataspel m.m. där figuren "talar" och agerar "animerat". Istället är kärnan just teckningar på Hello Kitty som (eller en vän) som gör något och typiskt tryckt på en pryl. Hon är också generellt väldigt "tyst" och har sällan (aldrig?) något tydligt ansiktsuttryck. Japansk populärkultur med fokus på anime upplever jag i övrigt ha övertydliga ansiktsuttryck.

Jag har bloggat om flera prylar med Hello Kitty jag hittat på nätet av och till. Mest därför att Hello Kitty alltid är konstant populär och skiljer ut sig från liknande är enormt fascinerande. På jakt efter förståelse köpte jag min första Hello Kitty pryl: "Hello Kitty MEMO" (ett memory-spel). Priser var 58 kr på Clas Ohlson i Uppsala.

Leverantör är välkända "KÄRNAN" och spelet är fyllt med brickor med Hello Kitty och av och till hennes vänner som gör olika saker. Jag ber om ursäkt för att jag så fullständigt saknar talang för att fotografera (är någon på nätet sämre än jag?) men bilden är väl bättre än ingenting:

Tillsammans med spelreglerna får man också följande tips:

"Det blir lättare att komma ihåg var de olika korten ligger om den spelare som vänder korten talar om vad de föreställer. Det förbättrar också de yngre barnens ordförråd."

Det tror jag är ett bra tips. Några exempel jag får när jag drar kort är: "Hello Kitty äter isglass typ Iglo (två pinnar), "Hello Kitty har röd klänning på sig med gul axelväska och har höger arm lyft", "Hello Kitty sitter med trumpet" och "Hello Kitty åker skridsko"...

Grafiken på memoribrickorna ser riktigt bra ut och det var i alla fall en effektiv metod för att få massor av bilder på "Hello Kitty" samlat. Om jag förstår henne bättre är mer tveksamt. Men jag ska höra med min favoritbloggare runt japansk populärkultur som många gånger hjälpt och förklarat för mig om anime och kawaii: www.ikikata.se.

Sedan är givetvis centralt med Hello Kitty att hon är kawaii (se Hello Kitty & Anime - De stora japanska trenderna där just hennes kawaii diskuteras). Samtidigt har jag fått för mig att stora ögon är en lättsam väg hos leverantörerna att generellt gå och vi uppfattar ju "allt" med stora ögon som gulligt:

Men Hello Kitty har istället små "nålögon" ^^

Sudoku för alla! Billig och bra

2009-06-11

Här har vi tidningen "Sudoku för alla!" Den kostar 23 kr och har en bekväm mindre storlek. Sudokutidningar i vanlig månadstidningsstorlek tycker jag är lite bökiga att skriva i om man inte sitter vid ett bord med.

"Sudoku för alla!" har 115 pussel och alla jag sett så långt är sudoku. Svårighetsgraden varierar från lätt till svår. Dessutom finns några större sudoku där flera mindre kombineras.

"Sudoku för alla!" köptes i en ICA-butik.

Tidigare bloggat om sådant som tränar hjärnan:

Morsdagspresent: Big Brain Academy för Nintendo DS
Tränar min Intelligens! Inköpta prylar
Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra
Klassisk Rubiks kub köpt billigt
Wii Balance Board kopplad till Linux

Huvudsida för området träning av hjärnan har vi i:

Träning av hjärna

Det är viktigt inte bara för barn och äldre att träna hjärnan utan för alla.

Morsdagspresent: Big Brain Academy för Nintendo DS

2009-06-10

I morsdagspresent gav jag bort ett Big Brain Academy för Nintendo DS. Mitt Nintendo DS fick hon förövrigt när jag köpte min Wii tillsammans med ett liknande träningsprogram. Det här var ju ett par veckor sedan ungefär men jag tänkte jag skulle hinna spela Big Brain Academy ordentligt själv när jag var ut igen.

Big Brain Academy till Nintendo DS skiljer sig ordentligt från Wii. Spelen är helt annorlunda. Faktiskt tyckte jag nog Big Brain Academy till Nintendo DS var roligare men det kanske är för jag spelet det mer på Wii. Annars är principen den samma och man har övningar indelade i nästan samma grupper förutom att man på DS har Think med övningar i logiskt tänkande och Visualize på Wii där visuell perception (förhopppningsvis) stärks.

Nackdelen med båda Big Brain Academy är att rektorn i skolan är onödigt pratsam. Tipsen och tankarna när man startar är trevliga men de upprepade helt onödiga kommentarerna kring allt sedan är endast i vägen. Kanske går det att stänga av?

Jag tycker nog spelet kan rekommenderas. Kostnaden för spelet var endast 299 kr och köptes i en butik i Uppsala.

Tidigare bloggat om att träna hjärnan och intelligensen:

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar
Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra
Klassisk Rubiks kub köpt billigt
Wii Balance Board kopplad till Linux

Huvudsida och sammanfattat inlägg för hela området finns i:

Träning av hjärna

Tränar av hjärnan tror jag kan ge alla mycket och inte bara barn och äldre. Också tycker jag att det börjar det bli populärt bland vuxna kanske cirka 25 - 40 år. Det är utmärkt.

Klassisk Rubiks kub köpt billigt

2009-06-08

Jag köpte en Rubiks kub i klassiskt utseende på Clas Ohlson i Uppsala. Exakt vad den kostade kommer jag inte ihåg men det var 100 kr plus några tior. Den har också fungerat relativt ok även om den kan vara lite trög ibland och jag funderar därför på att öppna den för oljning.

Rubiks kuben skapades av den ungerske skulptören och arkitekten Ernő Rubik 1974. Numera finns den i olika storlekar men den första var 3x3x3 block och cirka 5.5 cm hög precis som den jag nu köpte. Jag hade en likadan när jag var liten men den gick sönder efter ett tag.

Det här inköpet tänkte jag kunde hjälpa till med min träning av hjärnan och komplettera jongleringsbollar, Wii Big Brain Academy, teckning m.m. enligt:

Att få ut Rubiks kuben visade sig inte helt lätt. Jag hittade en metod som alltid fungerar för att få ut två sidor men därefter blir det svårt. Här behöver man nog generalisera vad jag gör på dessa sidor till att gälla alla vilket kommer tror jag kräva fler steg. Vad jag gör är att se till att alla färger ligger "rätt vända" och sedan drar jag in den båda färgerna samtidigt utan att stoppa för den andra. Att försöka lösa kuben är förvånande avkopplande.

Underliga fakta om Rubiks kub:

  • En Rubiks kub kan ha (8! · 38-1) · (12! · 212-1)/2 = 43 252 003 274 489 856 000 (cirka fyrtiotre miljarder miljarder) olika positioner men kan alltid lösas i max 23 vridningar.
  • Att 25 vridningar alltid räcker bevisades av matematiken Tomas Rokicki i början av 2008 att en Rubiks kub.
  • April 2008 bevisade att 23 vridningar räcker. En datorfarm hos Sony Pictures Imageworks såg till att man hittade lösningen.
  • Att räkna ut de 23 dragen är ingenting någon människa klarat än utan dator krävs.
  • Fler 100 miljoner exemplar av Rubkis kub har sålts.
  • Populariteten var högst under 1980-talet då alla vi barn hade en Rubiks kub, ett Nintendo Game and watch spel, ett stycke lite dyrare leksak (t.ex. bilbana eller tågbana) och prenumererade på en serietidning.
  • Speedcubing är en sport och går ut på lösa en Rubiks kub så snabbt som möjligt. Världsrekord med vanlig 3x3x3 är 11.28 sekunder (snitt på flera kuber) och bästa enskilda tid är 7.08 sekunder.
  • Världsrekorden innehavs av Yu Nakajima, Japan, respektive Erik Akkersdijk, Nederländerna.
  • Svenska rekorden innehas av Gunnar Krig med ett snitt på 14,13 sekunder och en bästa enskilda tid på 11,84 sekunder.
  • Tidigare bloggade jag om en Sudoku kub på nätet (Rubiks kub men med Sudoku).

Rubiks kub på nätet

För den som inte vill försöka hitta en egen algoritm har en lösningsmetodik här:

Officiell hemsida för kuben: Tävla i Rubiks kub: Svensk förening:
  • Svekub.se
  • Där kan du hitta fler länkar, tips och komma i kontakt med andra med Rubiks Kub.

Huvudsida och sammanfattat inlägg för hela området finns i:

Träning av hjärna

Lycka till med att träna din hjärna!

Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra

2009-06-04

Här har vi tre jongleringsbollar inköpta på Clas Ohlson butik i Uppsala för 29 kr. Fick syn på dem i en låda i närheten av kassan och tänkte det kunde vara intressant att pröva på. Det gick ganska ok även om jag ännu inte klarar att jonglera med alla tre. Två bollar klarar jag ett tag även om det inte ser elegant ut annat än kortare tider.

Jag tänker öva några månader med jongleringsbollarna och anledningen till det vilket också var varför jag tyckte det kunde vara intressant att pröva är rapporter om att det stimulerar tillväxt i hjärnan. Det finns mycket annat som gör det också: motion (enormt viktigt), rätt kost och intellektull övning. Några saker jag redan kör med bloggade jag i: Tränar min Intelligens! där vi hade ett nybörjarpaket för att teckna, Nintendo Wii och Big Brain Academy (jag är mycket nöjd med Big Brain Academy).

Om sambandet mellan jonglering och tillväxt i hjärnan finns att läsa i Jonglering stärker hjärnan hos både äldre & yngre. Äldre fick mer grå massa i visuella cortex och yngre mer grå massa i visuella cortex (hMT/V5), hippocampus och nucleus accumbens.

Gud av intelligens är ju förresten Ganesha som jag bloggat om tidigare.

Huvudsida och sammanfattat inlägg för hela området träna intelligens och hjärna finns i:

Träning av hjärna

Lycka till med att träna och aktivera din hjärna.

Extremt tunn högtalare från Warwick Audio Technologies

2009-06-02

Gråskala av ljudintensitet.

Den nya teknik Warwick Audio Technologies utvecklat för nya högtalare kallas FFL och gör det möjligt att skapa högtalare inte tjockare än 0.2 m.m. (nuvarande prototyp är 0.25 m.m.). Högtalarnas storlek menar man kommer ge helt nya möjligheter till bra ljud på offentliga platser. Den går helt enkelt enkelt och effektivt att montera i mycket mer.

En spännande ny användning kan vara att montera högtalarna 360 grader runt en lampskärm, i taket, stolarna i föreläsningssalar eller varför inte inbyggd i ett whitebord? Lösningen kan nog också passa till give-aways tror jag (beroende på vad sådant här kommer kosta). Med en högtalare som denne vilken inte tar plats kan man komma på hur mycket användnig som helst. Eftersom de görs av laminat går det tillochmed att göra bildtryck på dem.

Prototypen uppges ge ett bra skarpt ljud och ljudtrycket är 80 - 105 dB. Vidare sägs den dra väldigt lite kraft och generera mycket lite värme. Ljudets riktning producerad av FFL kontrolleras genom att flexa laminatskivor. Det gör det möjligt att modifiera ljudets egenskaper på samma sätt som man ändrar en bild eller böjd spegel.

Annorlunda princip

Vanliga högtalare tar en strömsignal och konverterar den till ett magnetiskt fält. Det magnetiska fältet får högtalaren att vibrera vilket ger ljud. FFL skapar istället ljud genom att den elektriska signalen direkt läggs på en laminat-skiva bestående av två membran med ett isolerande lager emellan. Det elektriska fältet får membranen av fibrera och ljud kommer.

Förutom att möjliggöra tunna högtalare menar Warwick Audio Technologies att tekniken är mer miljövänlig eftersom energiförluster sker när magnetfält skapas utifrån ström.

Mer om FFL från Warwick Audio Technologies:

Företaget som utvecklat högtalaren: www.warwickaudiotech.com

Mer bloggat om och högtalare och ljudsystem Pryltrend.com.

Barbie Girl (Aqua): Sims dansar till musiken

Det här var ganska häftigt? Jag har aldrig hållit på med sims eller ens sett spelet live. Ja undantaget första Simcity för många år sedan vilket jag tror är någon tidig version?

Det hela verkar ha utvecklats ordentligt ヘ(^_^ヘ)(ノ^_^)ノ Åtminstone att döma från den här illustrationen av Barbie Girl (Aqua)...

När den var aktuell gick jag på Uppsala Universitet så det var länge sedan. Enligt Wikipedia 1997 ^^